Saturday 7 March 2015

Ukhuwah Fillah

Mungkin sering kali kita dengar ayat 'Ukhuwah Fillah' di sebut apabila bersama kawan-kawan, saudara mara dan sebagainya. Namun di sebalik ayat tersebut, mungkin saja kita tidak tahu apa makna sebenarnya. Aku tidak menunding jari pada sesiapa, malah aku mengatakan pada diri aku sendiri yang sememangnya aku pun tak faham apa makna sebenar 'Ukhuwah Fillah' itu. Hehehehe...

'Ukhuwah Fillah' ialah apabila sahabat kita berada dalam kesusahan kita akan menolongnya, ketika sahabat kita mengalami masalah, kita akan menjadi pendengar yang setia untuknya.

Namun itulah yang sangat susah untuk kita lakukan, mungkin bagi kita masalah sahabat itu hanyalah masalah yang kecil dan langsung tidak memberi ruang untuk sahabat meluahkan apa yang terpendam di hatinya. Walaupun kita tidak mampu untuk menyelesaikan masalah mereka, cukuplah sekadar menjadi pendengar yang baik. Itu dah lebih dari cukup.

Walau sesibuk apa pun kita, andai sahabat memerlukan kita, luangkan lah sedikit masa untuknya, sebab hidup ni tak selalunya berpihak pada kita, mungkin hari ni kita senang, dan tak mustahil esok-esok kita juga akan berada dalam kesusahan. Sangat mudah untuk kita menyatakan kita sibuk apabila mereka memerlukan kita, tapi percayalah kita pasti akan merasa macam mana sakitnya bila seseorang itu menyatakan dia sibuk di saat kita memerlukannya.

Jagalah hubungan kita semua dengan sahabat-sahabat yang lain..

"UKHUWAH FILLAH"

'Seseorang di antara kalian (tidak dikatakan) beriman sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri' (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)


No comments:

Post a Comment