Monday 30 March 2015

Ujian : Nikmat Atau Musibah?

Mengapa begitu mudah kita menyalahkan ALLAH atas ujian yang DIA berikan?? Kenapa harus terlahir persoalan, kenapa harus aku?? Aku tak kuat untuk menanggung ujian ini?? Kenapa, kenapa dan kenapa?? itulah lah yang sering kita dengar atau pun kita sendiri yang melafazkannya.

DIA menguji kita dengan pelbagai cara, mungkin melalui kekayaan, kesenangan hidup, pangkat dan segalanya. Malah mungkin juga kita diuji dengan kesusahan, kemiskinan, kejatuhan dan sebagainya.

Saat kita diuji, kita mengeluh, menyalahkan takdir, iri hati dengan orang yang kita rasakan hidupnya lebih indah dari kita. Namun sering kali kita lupa akan nikmat yang ALLAH berikan tak ternilai dengan apa pun. Nikmat ALLAH yang banyak kita tidak nampak malah ujian dari ALLAH yang sedikit itulah yang sering kita ungkitkan.

ALLAH tidak hadirkan ujian kepada hambanya melainkan DIA tahu bahawa kita mampu untuk menanganinya. Ujian dari ALLAH itu sebenarnya tanda DIA masih sayang pada kita, dan masih lagi peduli pada kita. DIA tidak mahu kita lalai, DIA rindu untuk mendengar rintihan kita memanggil nama NYA.

Bangkitlah kita semua, hadirkan perasaan malu untuk mengeluh dengan ujian yang tak seberapa, berbanding dengan sebesar-besar nikmat yang ALLAH pinjamkan buat kita selama ini.



No comments:

Post a Comment